Vitaminai yra organinės medžiagos, kurių nedideli kiekiai yra natūraliuose maisto produktuose ir kurios yra būtinos normaliai medžiagų apykaitai. Kai jų kiekis maiste yra nepakankamas, tai gali sukelti įvairias ligas.

Yra dvi pagrindinės vitaminų grupės: riebaluose tirpūs ir vandenyje tirpūs vitaminai.

Riebaluose tirpūs vitaminai kaupiami mūsų kūno riebaliniuose audiniuose ir kepenyse. Juos lengviau kaupti nei vandenyje tirpius vitaminus, o kai kurie iš jų organizme kaip atsargos gali išlikti kelias dienas.

Vandenyje tirpūs vitaminai negali ilgai išsilaikyti organizme ir greitai pasišalina su šlapimu. Todėl vandenyje tirpius vitaminus reikia keisti dažniau nei riebaluose tirpius vitaminus.

Vitaminai A, D, E ir K yra tirpūs riebaluose. Vitaminai C ir visi B grupės vitaminai yra tirpūs vandenyje.

Vitaminai yra organinės medžiagos (jas gamina augalai arba gyvūnai), o mineralinės medžiagos yra neorganiniai elementai, gaunami iš dirvožemio ir vandens, kuriuos pasisavina augalai arba suvalgo gyvūnai.

Kad jūsų organizmas būtų sveikas, kai kurių mineralų, pavyzdžiui, kalcio, reikia daugiau nei kitų, pavyzdžiui, kalcio. Kiti mineralai, pavyzdžiui, chromas, varis, jodas, geležis, selenas ir cinkas, vadinami mikroelementais, nes jų kasdien reikia labai mažo kiekio.

Vitaminai ir jų poveikis…

Vitaminas A

Cheminiai pavadinimai: Vitamino vitaminas Vitamino vitaminai: Retinolis, retinolis ir beta karotenas.

Vitaminas A yra tirpus riebaluose. Jo trūkumas gali sukelti naktinį aklumą arba keratomaliaciją (akių sutrikimą, pažeidžiantį rageną).

Geri maisto šaltiniai: morkos, brokoliai, saldžiosios bulvės, sviestas, lapiniai kopūstai, špinatai, moliūgai, lapiniai kopūstai, sūris, kiaušiniai, abrikosai, melionai, pienas, kepenys ir menkių kepenų aliejus.

Vitaminas B1

Cheminis pavadinimas: tiaminas

Vitaminas B1 yra tirpus vandenyje. Jo trūkumas gali sukelti beriberi ir Wernicke-Korsakoffo sindromą (regos ir atminties sutrikimus dėl didelio B1 trūkumo, atsirandančio dėl piktnaudžiavimo alkoholiu).

Geri maisto šaltiniai: mielės, grūdai ir neskaldyti grūdai, saulėgrąžų sėklos, rudieji ryžiai, šparagai, žiediniai kopūstai, kopūstai, bulvės, kiauliena, kepenys ir kiaušiniai.

Vitaminas B2

Cheminis pavadinimas: Riboflavinas

Vitaminas B2 yra tirpus vandenyje. Jo trūkumas gali sukelti ariboflavinozę (susilpnėjusią kepenų funkciją).

Geri maisto šaltiniai: šparagai, bananai, mangoldai, okra, persimonai, pienas, jogurtas, varškė, mėsa, kiaušiniai, žuvis ir šparaginės pupelės.

Vitaminas B3

Cheminis pavadinimas: niacinas (niacinamidas)

Vitaminas B3 yra tirpus vandenyje. Jo trūkumas gali sukelti pelagrą (klasikiniu pavadinimu „Keturi D“) – labai sunkią ligą, kuri prasideda lėtiniu viduriavimu, vėliau – dermatitu, po kurio prasideda demencija, o negydant – mirtis per ketverius ar penkerius metus).

Geri maisto šaltiniai: kepenys, širdis, inkstai, vištiena, jautiena, žuvis (tunas, lašiša), pienas, kiaušiniai, avokadai, datulės, pomidorai, lapinės daržovės, brokoliai, morkos, saldžiosios bulvės, šparagai, riešutai, neskaldyti grūdai, ankštinės daržovės, grybai ir alaus mielės.

Vitaminas B5

Cheminis pavadinimas: pantoteno rūgštis

Vitaminas B5 yra tirpus vandenyje. Jo trūkumas gali sukelti Paresteziją (simptomai – dažni odos dilgčiojimo ar tirpimo pojūčiai; plačiau žinomi kaip „smeigtukų ir adatų“ arba galūnių „užmigimo“ pojūtis).

Geri maisto šaltiniai: mėsa, neskaldyti grūdai, brokoliai, avokadai ir žuvis.

Vitaminas B6

Cheminiai pavadinimai: B6 vitaminas: piridoksinas, piridoksaminas arba piridoksalas

Vitaminas B6 yra tirpus vandenyje. Jo trūkumas gali sukelti anemiją (raudonųjų kraujo kūnelių ir hemoglobino trūkumą); periferinę neuropatiją (nervų sistemos pažeidimą).

Geri maisto šaltiniai: mėsa, bananai, neskaldyti grūdai, daržovės ir riešutai.

Atkreipkite dėmesį, kad miltelių pavidalo arba džiovintas pienas praranda apie pusę B6. Šaldant ir konservuojant maisto produktus taip pat prarandama nemažai B6.

Vitaminas B7

Cheminis pavadinimas: biotinas

Vitaminas B7 yra tirpus vandenyje. Dėl jo trūkumo gali atsirasti dermatitas (lengvi ar sunkūs odos sutrikimai) ir (arba) enteritas (plonosios žarnos uždegimas, dėl kurio atsiranda spazmai, viduriavimas ir karščiavimas).

Geri maisto šaltiniai: kiaušinio trynys, kepenys ir kai kurios žaliosios daržovės.

Daugiau vitaminų futuresnutrition.de 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.